måndag 23 februari 2009

Snokremsjakt

Tömkörde i går. Planen var att jag skulle rida men eftersom han var lite "vild" när jag tog in (typ gick på 2 ben), så tyckte jag det var bättre att tömköra. Fast jag är sjukt sugen på att rida nu när jag kittat upp sadeln med fårskinnspadden och de nya stigbyglarna. Han var lite spänd och uppjagad redan i stallgången och troligtvis sur för att han inte fick komma in och äta innan motionen. Man ska passa sig för hungriga karlar ;D.
Jag passade på att rota fram snokremmen till tränset och testade vad han gillade den...INTE!!! Så första varven på ridbanan hoppade han rundor med huvudet mellan frambenen som för att få av den där jobbiga prylen. Sen till sist gav han sig och då gick det riktigt bra. Han var lättare att styra när han inte körde nosen i vädret och gapade hela tiden. Skummade riktigt om munnen efter en stund. I lätta varvet fick vi till fina runda varv och till och med i galopp. Kunde hålla galoppen i nästan ett och ett halvt varv. Andra varvet, det svåra, gick bättre än innan men fortfarande stretar han iväg på den öppna delen och vill tvära in på den slutna. Testade att byta hand på pisken och se om det hjälpte, men nej, det var inte det... Antagligen gör jag något annorlunda i detta varvet, jag måste bara komma på vad?

Jästen i maten verkar inte ha hjälpt nåt ännu. Fortfarande måste vi tvätta rumpisen varje kväll, suck, men jag får nog ge det några fler dagar och kanske höja dosen också. Ska kolla för Barbro kommer i morgonkväll, så då tänkte jag fråga vad hon tycker jag ska göra.

Fick besked i kväll att vi kommit med på KG-träningen på onsdag. Ska bli sjukt kul att se hur det går. Hoppas han sköter sig och framförallt att lastningen funkar. Så i morgon blir det späckat schema för jag måste hinna hämta släpet också (och tömma det på hö).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar