torsdag 19 februari 2009

Inridningsblogg

Jaha då skulle man blogga då ja. Tänkte blogga lite om mina inridningsbekymmer med min älskade lilla Kalle. 
I dag blev det ingen ridning men väl tömkörning. Börjar få lite häng på det nu och i takt med att jag har mer koll på läget desto mer protesterar Kalle-balle. Eller kanske inte mer på det viset "fler gånger" utan snarare färre gånger men större protester. Gick riktigt hyfsat av och till. Kunde till och med få till några ganska fina galoppfattningar. Han håller inte galoppen så länge, blir bara ett par språng, men han rusar inte runt och fattningarna var utan "spring". 
Ska förhoppningsvis få tag på säkerhetsstigbyglar på Eurohorse i morgon och då kommer det att kännas mycket bättre med ridningen. Måste "tuffa till" mig lite där känner jag. Han kommer att protestera det vet jag men om jag bara kan tillrättavisa honom lite tuffare så kommer han troligen att ge sig snabbare. 
Ska dessutom testa ge honom bakjäst i maten. Han har blivit lite lös i magen igen nu när MAG/TARM-balansen är slut. Men den verkade ju funka i alla fall :). Det är inte hållbart att ge den hela tiden - det blir för dyrt, men fick tips om att det funkar ännu bättre med vanlig bakjäst. Tänkte börja med en dos på ett halvt paket/dag. Då behöver jag 15 pkt/mån dvs ca 30 spänn!!! Hoppas det funkar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar