tisdag 4 januari 2011

Ridhuskort, uteritter, dressyrträning snö snö snö och tråkig vintervila

Det är den senaste tiden i sammanfattning. Det som vi hunnit med i höst är först och främst att vi äntligen kommit ut på uteritter tillsammans jag och M på S. Vi har ju varit lite tveksamma till hur det skulle gå eftersom stora delar av den närmsta rundan går på trafikerad asfaltsväg. Så till sist när jag tyckte Kalle varit lugn och samarbetsvillig under en massa arbetspass på ridbanan bestämde jag mig för att testa.

Sagt och gjort så ledde jag honom den första biten utmed vägen mest för att få en första liten aning om hur han skulle hantera bilmöten. Efter några 100-tal meter satt jag upp i korsningen där grusvägen börjar. Precis på åkern bredvid är det en stor traktor som håller på att klippa gräs?? Kalle bryr sig inte alls om traktorn som tur var för han var lite pigg och ivrig precis när jag kommit upp och bockade till ett par steg. Fast han gör det så försiktigt att det verkligen inte är någon risk att åka av. Sen efter ytterligare något 100-tal meter kommer vi förbi en gård med hästhagar (med hästar i) som går enda fram till vägen. Kalle skrittar på hur lugnt som helst och hästarna i hagen lyfter knappt huvudena för att se på oss. Sköööönt! Sen bär det av i traaaaav. Kalle är med på noterna och fast han aldrig varit på denna vägen förut travar han på hur fint som helst så efter en stund måste jag ju bara testa galoppen också. Och vi flyyyyyger fram!!!! Kalle med öronen spetsade och ett behagligt tempo. Inte minsta tvekan utan han bara galopperar på. Efter en stund saktar vi av eftersom det är ett öronbedövande väsen längre fram. Det är i en trädgård som ligget kanske 50 m från vägen där någon håller på och röjer med motorsåg bakom en hög häck, så vi kunde inte se något utan bara höra oväsendet. Kalle skrittar snällt förbi med öronen spetsade och lite på spänn, men absolut utan tvekan. När vi kommer fram till nästa asfaltsavsnitt får han skritta på lång tygel och är hur nöjd som helst. Här möter vi vår första bil och han reagerar inte det minsta. Restan av rundan gick ungefär i samma stil. Det enda som gjorde honom upprörd var på ett ställe på andra grusvägen där man är tvungen att rida "igenom" en gård (dvs boningshus och själva gården på ena sidan av vägen och hästhagar på andra sidan). Precis där hagarna börjar på ena sidan och trädgården till boningshuset på den andra sidan dvs ganska mycket att titta på om man går där för första gången så är där ju naturligtvis också hästar ute i hagarna. Kalle noterar nyfiket detta redan på långt håll, men missar (precis som jag) att där är 3 hästar och inte 2 som jag trodde vid första anblicken. För precis när vi når fram till hagen med hästarna så kommer från ingenstans en liten shettis i full fart fram till staketet. Kalle tvärstannar och vänder på fläcken. Tur man sitter stadigt!!! Sen efter lite övertalning så går han men är väääldigt spänd. Får massor med beröm när vi passerat och även gått förbi läskigt ensilageupplag i flera våningar som hade stora plastremsor som fladdrade i vinden. Duktig pålle som ändå gick utan alltför mycket trams. Sen gick hela hemvägen på asfalten som en dans. Mötte massor med biler och tror nog han var för trött i skallen vid detta laget för att ens bry sig. Inte ens en idiot MC förare som absolut skulle ge sig på att köra om en bil som saktat ner inför mötet med mig, precis i jämnhöjd med oss. IDIOT!!!

Sen red vi samma runda igen någon dag därefter och det gick också lika bra. Denna gången fick vi lite trams vid första hästgården istället då det var en traktor som höll på att grejja på uppfarten där. Så när vi gått förbi den kom hästarna i hagen i full galopp och tvärnitade vid staketet. Kalle blev spänd och busig och ville inte lämna dem när hagen tog slut så då fick vi en liten maktkamp där matte avgick med segern efter bara en liten stund. Kalle körde sina vanliga stegringsförsök men eftersom jag var beredd på detta och bara ihärdigt tog ner honom och skänklade på FRAMÅT så blev det inte så mycket mer än så. Känns inte ens otäckt längre eftersom jag vet ungefär hur långt han tänker gå...

Efter ytterligare någon dag red vi rundan tillsammans med M på S och det gick också hur bra som helst. M trodde att S skulle reagera mycket på bilar eftersom hon tydligen gjort det tidigare då hon varit ute och gått med henne. Men nu fick vi ingen reaktion alls faktiskt. Sköööönt!!!

Sen har vi varit på vår första dressyrträning för Cicci i Väsby. Min vän A har fixat kontakten eftersom hon sedan länge tränar för henne. Måste säga att jag var lite nervös inför att åka till nytt okänt ställe och lastning mm men som det sedan visade sig helt i onödan.

A skulle följa med och visa vägen och komma lagom till det var dax att lasta. Har inte lastat Kalle på parkeringen förut utan bara i gången bakom stallet så jag var extra nervös att han skulle tramsa. Dagen till ära var någon av de första dagarna med snö och därför också extra halt väglag. Var osäker in i det sista ifall jag skulle vara tvungen att ställa in men A hade goda nyheter: det var barmark strax norr om Viken så det var tydligen väldigt lokalt med snön. Så vi kom iväg och Kalle var hur snäll som helst. Gick på transporten på en gång och stod snällt hela resan. Även fast vi fick göra ett kort stopp då jag upptäckte efter bara några minuters körning att jag inte hade någon blinkers på släpet. Det visade sig efter mitt stopp att jag helt glömt att koppla elen!!! Tur att det var på förmiddagen och inte mycket trafik på småvägarna! Nåväl... när vi sen kom fram så gick snälle pållen snällt och lugnt ur släpet och brydde sig inte alls om alla hästarna som gick i hagarna där vi gick förbi fram till ridhuset. Väl i ridhuset var han hur cool som helst. Bara att sadla och sitta upp efter att ha gått 2 varv och kollat läget liksom. Träningen gick kanonbra. Kalle blev jättesvettig, har aldrig ridit honom så ansträngande pass förut. Men han tog det bra tycker jag. Blev mycket halt och igångsättningar och mycket träning på att han ska gå fram i bra tempo så jag fick jaga på honom lite så han inte gick och såsade... Efter träningen var han helt slut och fick gå och skritta av sig ganska många varv innan vi kunde lasta och åka hem. Även denna lastningen gick som på räls. Rakt in utan stopp!!

Polishäst-/miljöträningen blev tyvärr inställd på utsatt datum den 23 nov. Framflyttad till 11 dec som var enda dagen i hela dec jag INTE kunde. Som tur var blev den även inställd detta datumet så nu är den framflyttad till någon gång till våren. Kanske tur det med tanke på hur kallt det varit den senaste tiden. Hur kul är det att sitta till häst i 2 timmar i ett ridhus i -11° liksom??

Så efter träningen för Cicci hann jag rida ut en lång runda med Maria och 1 ridpass i paddocken (efter mycket slit med att skotta, harva och salta så det gick att rida över huvud taget). Sen kom snön... I say no moore...

Så nu efter 5 veckors vila får vi äntligen komma igång igen. M och jag har köpt ridhuskort hos Erika på Äsperödsgården och jag har redan hunnit dit och rida 2 gånger. Även detta har gått kanonbra. Lastningen har funkat kanon både dit och hem. Kalle har varit cool och inga problem alls att sitta upp och rida direkt utan att longera eller något. Det enda som vi nog måste träna lite på är att sadla utan att han är uppbunden. Mycket irriterande att han inte kan stå still utan ska gå runt hela tiden. Tar så mycket längre tid ju!!! Något som varit lite obehagligt är att bägge gångerna vi varit där har det varit blankis på gårdsplanen där och super halt. Har varit svårt att veta var man kunde stanna och lasta ur och även lite obehagligt att gå ner för den svaga sluttningen ner till ridhuset. Kalle halkade ganska ordentligt senaste gången men det som är bra är att han verkligen är lugn och tar det försiktigt när jag ber honom. Lastningen hem skedde i mörker på glashal stallplan och han gick rakt in bara. Så det ska nog inte vara några problem i fortsättningen. Ska bara börja vänja honom att stå på vänster sida i släpet istället. Vill inte ändra något just för tillfället utan väntar till vi kommit iväg några fler gånger så han verkligen VILL iväg och har en bra förväntan på att åka till något kul.

Hoppas dessutom på ny bra snö om det nu ändå ska envisas med att vara minusgrader. Har fått tag i miniskidor så nu kan vi säkert testa att tolka efter Kalle bara snön blir perfekt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar